Fosfor biały – postępowanie podczas awarii w transporcie kolejowym
Postępowanie podczas awarii
Mimo że przewoźnicy dokładają wszelkich starań, by poprawiać warunki transportu fosforu, warto jednak zwrócić uwagę na kilka elementów, które pozwolą nam na lepsze przygotowanie się do sytuacji awaryjnych.
Fosfor nie posiada właściwości wybuchowych, jednakże spala się gwałtownie z wydzieleniem dużej ilości ciepła. Temperatura spalania fosforu to około 1300-1500°C, powoduje to ogrzewanie kolejnych partii materiału, a także występowanie dużego promieniowania cieplnego.
Podczas spalania fosforu wydostają się bardzo duże ilości pięciotlenku fosforu, który w kontakcie z prądami wody używanymi do gaszenia przechodzi w kwas fosforowy:
P4O10 + 6H2O → 4H3PO4
Do miejsca zdarzenia należy podjeżdżać czy podchodzić od strony zawietrznej i przewidywać konieczność ewakuacji osób na kierunku przemieszczania się chmury pięciotlenku fosforu.
Konieczne jest stosowanie odpowiednich ochron osobistych: sprzętu do ochrony górnych dróg oddechowych (w formie masek pełnotwarzowych z filtropochłaniaczami typu min. E2P3 lub [...]
którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!