Ratownictwo techniczne. Metody uwalniania osób poszkodowanych z samochodów osobowych z zastosowaniem hydraulicznych urządzeń ratowniczych
Pozycja „na kołach” samochodu po zderzeniu daje nam kilka możliwości stworzenia pełnego dostępu. Oprócz całkowitego usunięcia dachu, które staramy się w naszym kraju zastępować wycinaniem poszycia dachowego (choćby ze względu na to, że pojazd z dachem zachowuje swoją stabilność), pełny dostęp do osoby poszkodowanej możemy uzyskać również poprzez usunięcie całego boku pojazdu. Możemy to zrobić, wycinając bok w całości z drzwiami (fot. 16) lub osobno, usuwając drzwi i na końcu pozbywając się słupka C. Pierwsza metoda jest dosyć szybka, jednak możemy natrafić na trudności (np. w postaci problemu z cięciem słupka C w nowszych, wzmocnionych pojazdach). Wówczas będziemy zmuszeni usunąć drzwi po kolei, a na końcu, przy użyciu specjalnych technik, wyrwać środkowy słupek. Z reguły do tego celu użyjemy dwóch technik. W jednej, wykorzystując rozpieracz ramieniowy, staramy się wyrwać zgrzewy łączące słupek C z dachem pojazdu (fot. 17).
Druga polega na zerwaniu tych zgrzewów za pomocą cylindra rozpierającego, zapierając go o próg pojazdu (fot. 18) (1).
W przypadku działań z [...]
którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!