Techniczny rozwój samochodów pożarniczych – cz. 2
Pierwsze egzemplarze, jakie trafiły do straży pożarnej, były wyposażone w działko wodno-pianowe Rosenbauera typu RM-16 o wydajności 1600 dm3/min przy ciśnieniu 8 barów. Działko to po 1979 r. zostało zastąpione polskim działkiem wodno-pianowym typu DWP-16 produkcji Zakładów Sprzętu Przeciwpożarowego w Łodzi, również o wydajności 1600 dm3/min przy ciśnieniu 8 barów. Dach wykonano w formie podestu roboczego. W pierwszej skrytce z prawej strony zabudowano tablicę sterowniczą autopompy i ręczne zwijadło szybkiego natarcia z wężem gumowym W-25 o długości 40 m połączonym na stałe z przewodem tłocznym, zaworem i prądownicą zamykaną. W 1987 r. w samochodzie tym zlikwidowano działko wodno-pianowe o wydajności 1600 dm3/min, przyjmując argumentację, że 2500 dm3 wody w zbiorniku to za mało do właściwego wykorzystania działka o takich wysokich parametrach technicznych.
W połowie lat osiemdziesiątych ub. w. Jelcz dla straży ochotniczych wprowadził do produkcji model występujący pod oznaczeniem 008. W porównaniu do modelu 005 nie miał on autopompy. Zamiast niej przewożono motopompę przenośną o wydajności 800 dm3/min przy ciśnieniu 8 barów. Znajdowała się ona w [...]
którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!