Zastosowanie drabin mechanicznych w ratownictwie drogowym
Czynniki te mogą się sumować lub występować osobno. Podkreślają one natomiast, jak wielozadaniowe mogą być drabiny mechaniczne w ratownictwie drogowym. Teren trudno dostępny czy działania na dużej wysokości są bowiem czynnikami klarownymi co do decyzji o wykorzystaniu drabiny mechanicznej. Na uwagę zasługują zdarzenia nr 1 i 2, w których „na pierwszy rzut oka” ułożenie pojazdów nie było szczególnie utrudnione, a ratownicy mieli teoretycznie dobre warunki do podjęcia działań z ziemi (wykorzystanie podestu, zastosowanie technik cięcia kabiny) bądź do wykorzystania innego sprzętu (stabilizacja wraku za pomocą wyciągarek samochodowych, klinów czy podpór).
Pesymiści zachwytu nad użyciem drabin przy wypadkach drogowych powiedzą, iż dysponowanie tych pojazdów mogło być związane z brakiem odpowiedniego wyposażenia (np. platform ratowniczych). Ponadto nieznany jest moment, w którym zdecydowano o wysłaniu na miejsce zdarzenia samochodu specjalnego (w pierwszym rzucie lub po rozpoznaniu).
Należy jednak podkreślić, że, tak jak w Polsce, nie istnieją niemieckie zasady dysponowania drabin mechanicznych do zdarzeń drogowych, a przytoczone przykłady miały miejsce w różnych krajach związkowych. [...]