Zastosowanie drabin mechanicznych w ratownictwie drogowym
Współczesne drabiny mechaniczne nie są przystosowane wyłącznie do działań gaśniczych czy ewakuacji osób. Rozwój technologii, a także szeroko pojętych technik ratowniczych sprawił, iż pojazdy te pozwalają tworzyć różne warianty taktyczne niemal w każdej dziedzinie ratownictwa. Czy jako ratownicy KSRG, a w szczególności kierujący działaniem ratowniczym, wiemy wszystko o naszych „SD-kach”?
Chcemy być wyżej
Cel wprowadzenia drabin do straży pożarnej w drugiej połowie XIX wieku był oczywisty – dostać się wszędzie tam, gdzie jako ratownicy nie sięgniemy z ziemi. Można przyjąć, że zamiar ten nie uległ zmianie do dzisiaj, mimo że współcześni strażacy użytkują już drabiny mechaniczne o lekkiej konstrukcji, montowane na samojezdnych podwoziach i sterowane elektronicznie. Europejscy producenci pojazdów typu SD umożliwiają choćby asymetryczny rozstaw podpór, pracę na pochylonym podłożu czy w wychyleniu parku drabinowego, nie wspominając o łamanych (przegubowych) przęsłach. Polepszyły się ergonomia pracy i parametry podzespołów, co w europejskim ratownictwie przełożyło się na stworzenie szerszego zakresu możliwości wykorzystania drabin mechanicznych. Na przykładzie Niemiec, nośność dźwigowa pierwszego [...]