Fosfor biały – postępowanie podczas awarii w transporcie kolejowym
Corocznie po polskich szlakach kolejowych transportowane są tysiące ton różnych substancji niebezpiecznych. Pomimo wielu starań służb kolejowych związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa pojawiają się sytuacje awaryjne, do których dysponowane zostają siły PSP, w tym Specjalistyczne Grupy Ratownictwa Chemicznego. Co powinniśmy jako strażacy i ratownicy chemiczni wiedzieć, gdy pojawi się taka sytuacja? Skąd czerpać wiedzę?
Pierwszym podręcznym źródłem informacji o sposobach transportu i postępowania są Zasady Postępowania Ratowniczego, następnie karty charakterystyki substancji niebezpiecznych, sięgamy także do umów międzynarodowych ADR i RID. Czy ta wiedza nam wystarcza, czy jest nam pomocna podczas działań?
Może się okazać, że jednak nie wystarczy. Warto wtedy pamiętać o fachowcach w zakładach, w których te substancje są przetwarzane, magazynowane i skąd są dystrybuowane, niestety tylko część z nich zrzeszona jest w systemie SPOT. Artykuł ten w zamyśle ma być zachętą do próby poświęcenia odrobiny czasu nad czymś, co nazywa się „rozpoznaniem operacyjnym” w aspekcie przygotowania do działań na wypadek awarii związanej z udziałem substancji szczególnie niebezpiecznych, na [...]
którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!